zaterdag 1 maart 2014

Week 24: 'Geen zin'

Lieve bezoekers,

De 24e week, oftewel de 6e maand is begonnen. En hoe. Eigenlijk erg lui, want ja: het is vakantie. En ik had lekker veel leuke dingen gepland, en tussen al die leuke dingen had ik weinig zin in fitness. Laat staan hardlopen. Maar toch heb ik uiteindelijk nog wel wat uurtjes gemaakt! 

Het begon sowieso al slecht, want ik heb maandag, dinsdag en woensdag sowieso al niks gedaan. Naja, leuke dingen natuurlijk ;) maar niet gesport. Maar toen kwam donderdag, en ik vond dat het er echt even van moest komen. Alleen ik heb de laatste tijd het gevoel - naja, vooral na vorige week, dat ik iets te hard van stapel ben gegaan en heb het gevoel dat m'n enkel het niet zo leuk zou vinden als ik wéér die 16,5 km zou doen. Daarom heb ik het 'maar' bij een rondje Mastenbroek gehouden, dus een dikke 10 kilometer. En het ging wel, niet bijzonder goed of slecht, en het beviel me wel: even een stapje terug.

Gisteren heb ik gewoon gesport, al kwam het gezellige maandelijkse kwaaltje weer langs en dus had ik niet me-ga veel motivatie, maar toch. Ik noem anderhalf uur fitness, waarvan een uur cardio, eigenlijk wel netjes. ;)

Afgelopen week kwam ik op een forum in contact met een meisje die me vertelde over haar 'weg naar de halve marathon'. Zij deed vorig jaar mee, en deed eigenlijk precies hetzelfde: diehard trainen, elke paar weken weer wat kilometers erbij op, en door. Niet letten op eventuele blessures, zwakke enkels, spierpijn: gewoon door. Hoe dat eindigde? Ze haalde de finish niet, want haar lichaam was overbelast.

Ze gaf me de tip om niet elke week 2x de volle afstand te lopen. En eigenlijk hoefde ik sowieso niet die 21 te doen, want als het eenmaal zover is kun je de laatste kilometers op eigen kracht doen. Tijdens zo'n loop is er megaveel publiek en ook daaruit haal je de motivatie. Maar goed, ze raadde me dus aan om bijv. 1 keer per week duurloop te doen, dus inderdaad de volle afstand. Maar naast die afstand, ook 1 keer een intervaltraining te doen. Dit is dus niet aan een stuk door hardlopen, maar een kortere afstand (zeg maar 5 à 6 kilometer) en dan bijv.: 2 minuten (snel)wandelen, minuutje sprinten, 3 minuten hardlopen, etc. Ook zou ik dan nog eventueel nog een keer in de week een kortere afstand, dus 5 of 10 kilometer, gewoon hard te lopen. Op deze manier krijg je ook een betere conditie.

Nu ben ik dus al 6 maanden bezig en heb ik hier dus nooit over nagedacht. En nu heb ik best wel spijt. Want ik heb al zo vaak gelopen met spierpijn, maar omdat het 'van mezelf moest', ging ik door. Wie weet wat ik mijn enkels/knieën heb aangedaan? Eng idee.

Maar goed. Vandaag dus. Ik kwam op fitness (want ja, maandelijks kwaaltje en dan buiten hardlopen is voor mij geen combi) en wilde wel eens een intervaltraining proberen. Dus, ik stapte de loopband op en deed maar wat, maar uiteindelijk beviel het me wel en het was echt super intensief! Wat ik deed:
- Eerst 2 minuten snelwandelen
- Dan 2 minuten op vrij langzaam tempo hardlopen
- Dan 2 minuten op normaal tempo hardlopen
- 2 minuten sprinten (en dan ging ik diehard, want dat is eigenlijk wel leuk!)
- En weer 2 minuten snelwandelen.

En dit deed ik ongeveer 40 minuten. De laatste 5 minuten heb ik gewoon rustig uitgelopen. Al met al is dit dus best wel intensief. Ik verbrandde in een kleine 40 minuten zo'n 400 calorieën. Met normaal hardlopen zou ik misschien meer hebben verbrand, maar dit is wel beter voor je conditie. Ik ga dit sowieso vaker doen. Dus 1 keer per week duurloop en 1 keer een interval op fitness. 

Ik vind dit geen falen. Het is juist beter als je een kortere interval doet + een duurloop. Als het goed is, gaat het dan alsnog makkelijker.

Na het hardlopen ben ik nog wat buikspieroefeningen gaan doen, en daarna nog een halfuurtje crosstrainer. Uiteindelijk, bij elkaar, 700 calorieën verbrand. Toen was ik moe, had ik héél veel zin in chocola (de milkareep is al binnen.. ;)) en verlangde ik naar een warme douche. Tijd om weer te gaan! 

Oeps, alweer een lange blogpost maar oké. ;) Ik hoop: tot volgende week!

Liefs, Rianne.

Quote van de week:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten